Alla inlägg under november 2020

Av Lillan - 18 november 2020 14:55

Jag älskar att lyssna och titta på true crime. Allt började som för så många andra med efterlyst på TV3.
Jag har pga min PTSD ett starkt behov av att stänga ute ljud som stressar mig. Så på tunnelbanan, jobbet och promenader lyssnar jag gärna på ljudböcker eller podcasts.

Kan verkar väldigt dubbelt att lyssna på att andra utsätts för brott när man själv är så trasig.
Men för mig är det viktigt att försöka förstå gärningsmännen. Vad får dem att ha så grandiosa tankar om sig själva att de anser sig ha rätt att skada andra? Är det genetiskt, miljö eller en kombination av det?

Flera år har jag lyssnat och sakta har jag skapat mig en egen uppfattning om vad som är orsaken.

Men idag har jag lyssnat på Rättegångspodden.
4 avsnitt om mordet på Wilma Andersson från Uddevalla. Ett brott som är så fruktansvärt att det inte finns ord att beskriva det.
Pojkvännen, som inte förtjänar att omnämnas vid namn, är så vidrig under sitt förhör i rätten att jag börjar överväga att ändra åsikt om dödsstraff.

Hur kan man anse att man har rätt att inte bara döda en ung kvinna med hela livet framför sig. Men även stycka henne? Hur sjuk är man inte när man packar hennes huvud i aluminiumfolie, tejp och sedan ner i en väska och förvarar den i sitt sovrum?

Att världen är helt fel det vet vi. Att mäns våld mot kvinnor är allt för vanligt och konstigt nog accepterat av de män som inte slår är helt galet.
Alla som inte aktivt gör något för att stoppa skiten är i mina ögon lika skyldiga.
Alla som inte hjälpte mig fast ni viste vad som pågick hemma hos oss är lika skyldiga mitt ex.

I mina ögon är Wilmas grannar som aldrig ringde polisen medskyldiga till hennes död.
Kan vi inte bara bestämma att vi får ta och gaska upp oss och ha lite civilkurage.

Hör du något som är misstänkt. Ring hellre en gång för mycket än en gång för lite. Stör så mycket du kan. Det kan vara du som är någons hjälte. Som räddar liv. Som hjälper ett barn att få en tryggare uppväxt.
Ring 112. Knacka på och stör. Sker en misshandel ute på gatan. Grip in. Vågar du inte ring 112. Få med andra runt omkring. Kanske de vill men inte heller vågar ensamma.

Av med skygglapparna och på med hjältecepen.
Låt oss slippa en ny Wilmakattastrof.

Av Lillan - 17 november 2020 14:42

Attans vad stolt jag blir när jag fixar saker. ??
Inte nog med att jag tillslut fick i gång bloggen. Jag har dessutom lyckats boka läkartid via en app.

Det är lite spännande tid vi lever i. Inte bara pga Corona utan även utvecklingsmässigt.

Satt för ett tag sen med min 18-åring som plötsligt började sjunga ? ?11880... superbillig nummerupplysning via telefon och sms?

Sen frågade hon vad nummerupplysning är. Jag som knappt kunde hålla mig för skratt eftersom det för mig är självklart förklarade.

?Tidigare så kunde man ringa ett nummerupplysning för att hitta div nummer?
Hennes svar var lila självklart för henne och hennes generation som hysteriskt kul för mig och min.

?Kunde de inte googla upp det själva??
?????????

Finns så många liknade samtal där det tydligt visar vilken betydelse internet har i människors liv idag.

Efter denna förmiddagens tekniska utmaningar skall jag nu på gammalt hederligt vis baka en äppelpaj.

Bilden är lånad från internet. Platsen där man nu för tiden finner så gott som allt

Av Lillan - 17 november 2020 13:48

Blä detta började inte bra!!

Hade skrivit ett lagom långt inlägg. Kämpat med bilder, staving och annat. 

Tryckte iväg inlägget.. Då kraschade datorn. 

Så jag får helt enkelt försöka komma ihåg vad jag försökte säga..

Vi börjar väl om. Kanske var det inte meningen att det skulle postas. Jag var ju ganska hård mot vissa personer.


Vad vill jag med denna blogg? 

Ja, det vet jag inte än. Jag hade tidigare en annan blogg, som till slut blev underlaget för en bok.

Är det samma tänke från början med denna?   

Nä, detta är ett helt annat kapittel i mitt liv.

Detta är förhoppningsvis min resa till total självständighet och lycka. Hahah som om det skulle hända?

Vad vill jag skriva om? ALLT! 

Så nu ska jag bara hoppas att detta inlägg kommer upp som det är tänkt. Annars bryter jag ihop och struntar i detta.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

SBSC är min blogg om att gå vidare i livet. När jag fyllde 45 fick jag ett armband av mina vänner med inskriptionen "She belived she could so she did" Det är nu mitt ledord i livet. Jag vet att jag kan och jag vill så let´s do it.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards